A legjobb autók

Volt már, hogy láttál egy jó autót, de nem tudtad milyen márkájú? Mostantól enek vége.Itt lehet hogy megtalálod.(A weblapon vannak nem megjelen tipusok is)


Fiat 500 Twinair


Iszonyatjó kispolszki szuperturbó

2010. október 12., kedd 06:12
Ezzel a változattal kellett volna kezdeni a Fiat 500 forgalmazását. Igazából nem is kellene más 500-as a kínálatban. Itt végre találkozik a stílus, az erő, a takarékosság, a hangulat, az íz – minden. Két hengert mindenkinek, viva Cinque!

Nekem a retroautóktól talán azért áll fel a hátamon a szőr, mert veteránozok. A világ nagyobbik része nyilván sokkal jobban fogadja ezeket a kocsikat – a divatcikket látják bennük – de én csak egyfajta rossz utánzatnak gondolom őket. Olyanok számomra, mint a külvárosi, de azért kicsit stílusosnak látszani akaró büfékben a kiskanalak. Megkapom a kávét – természetesen akciós Palomából van, harmadszor lefőzve, bár a presszógépen Illy matrica virít – oké, legalább a csésze nem műanyag, mellette ott a szépen krómozott kiskanál. A súlya kábé egy gramm. Üreges műanyagból készült, Kínában. Nem is, az már túl high-tech lenne, inkább Mauritániában. Nem tudom, hogy vannak ezzel, nekem a kávé kavarásához valahogy kell a kanál súlya. Már a régi ruszki lemezkanál sem az igazi, nincs húzása, kavarni csak tömör, nehéz kanállal jó. Annak hangulata van.


nkább gyakrabban, mint ritkábban ilyenek a retroautók is. A kinézet stimmel, ehhez mostanában elég jól értenek a designerek, nincs baj a modern kori elvárásokkal sem – klíma, lufigyűjtemény, zümmögő ablak, empéhárom van mindben. De rettenetesen mű dolgok ezek. Nincs ízük. Nem vagyok én telhetetlen, nem várom, hogy igazi, béna régiek legyenek, nem kell a műbőr ülés, a béna dobfék, a szívató... Ha adnának nekem bármit, ami túlmutat a műanyagból szobrászkodott retro-látványterven, amennyiben nem csak a lemezmegmunkáló-, fröccsöntő-, kárpitos iparosok zártkörű orgiája lenne egy ilyen kocsi, hanem kapnék egy kis lelket, tudomisén, mondjuk egy szagot, remegést, bármit, már örülnék.

Látják, ezért utálom a Beetle-t, mint retrogépet, hiszen a régi Folkszimeghatározó tulajdonsága volt a hátulról ziháló, dübörgő, léghűtéses bokszer – az újban viszont elölről általában valami furgonosan nazális dízelkerregés jön. Jobb esetben a dögunalom hangszobra, a modern sornégy benzinmotor-hang.

Meg ott a Krejzler Pitikrúzer. A csőrős, tudják, amelyik mind metál-püspöklila, vagy fekete. Tiszta negyvenes évek Amerikája. Mégis szánalmas. Neon padlón van, tehát fele akkora, mint kellene neki lennie. Kinyitod, a hosszú orrban keresztben játszik szardíniát a négyhengeres motor. Pedig efféle csőrös amerikai autóban soha nem volt ennyire kevés henger. Minimum hatnak illene lennie, esetleg nyolcnak. Sorban, az lenne igazán jó. Ha megkaphatnám a magam kis moraját ebben a hatvanévnyit eltévedt amcsi szappandobozban, komolyan mondom, elégedett lennék. De a fülem gyűlöli, holott különben nem is olyan rossz.

És ezért szeretem az új Minit, mert az orrában, keresztben hordja a négyhengeresét, és úgy pattog, ragad az úthoz, fütyül a szélben, mint a régi. Na jó, nem mindent pont úgy csinál, de kis képzelőerő kell csak, hogy belelássam Issigonis munkáját. És ezért imádtam a Nissan Figarót, ami ugyan semmilyen konkrét régi kocsinak nem akar tükörképe lenni, de van benne fehér, kemény műanyag kormány, skálamutatós rádió, a kerekei is picik. Aki kitalálta, odatette magát, sajátjának érezte, akart VALAMIT. Ha csupán marketing-gyakorlatnak szánták, akkor meg ott bizony valaki titokban túlórázott, hogy több legyen annál.

Eddig a Fiat 500 is a „dekicsikénehozzáhogyjólegyen” retrogépek közé tartozott. A Beetle példája mutatja, hogy ma, amikor minden kisautónak három-, illetve négyhengeres, vízhűtéses motorja van az orrában keresztben, és elöl hajt, nos ma nehéz elkészíteni egy farmotoros, léghűtéses, hátsókerék-hajtásos kocsi szellemi utódját. És az új Beetle legalább négyhengeres, mint az eredeti Folkszi, a Fityó viszont csak kéthengeres volt, ebben az új 500-asban pedig minden motor négyhengeres.

Volt. Eddig.

Mert most lett végre kéthengeres is. Ahogy illik. Ahogy kellett volna lennie a nulladik perctől. Ha azt mondom, a régi kispolák szelleme tér vissza ezzel, sokan fanyalogni kezdenek, de Fiat 500-at hiába mondanék, mert miközben a magyar lakosság jó részének megvolt a kispók-élmény, a Fiat 500 csak keveseknek nyomja meg az ajtócsengőt. Persze nem jó ötlet egy négymilliós, igazán guszta kiskocsi kapcsán a Polák rémével dobálózni, de úgy vélem, ez most ennél árnyaltabb dolog, furcsa, perverz módon pont ettől lesz igazán jó a TwinAir 500-as.

Mit is utáltunk a kispókban? Például, hogy nagyon pici volt, és rozsdásodott. A kis méret azóta viszont márt jelent, az új 500-asban korántsem úgy ül az ember, mint egy kalodában, sőt, még a hátsó ülésein is akad hely, rövid távon akár teljes méretű humanoidoknak is. Mállani meg nem mállik, hiszen ott a nyolcéves átrozsdásodás elleni garancia. Meg azt sem szerettük, hogy a Pók gyenge volt, lassú, elromlékony, hamar elfogyós, karbantartás-igényes. Ezeket végképp felejtsék el az új 500-as esetében, hiszen ez a kocsi műszakilag megegyezik az új Pandával, amiről pedig tudjuk, és a Népítélet is mondja, hogy megbízható, strapabíró jószág, szinte csak olyanok tollából olvashatunk ellenvéleményt, akik alig mentek vele valamennyit. Tehát az új 500-as nem problémás, és ez jó.

Érdekes, a fenti hibarengeteg ellenére a legtöbben szeretettel emlékeznek vissza a kispolákra, volt benne valami, ami megbocsátóvá tett bennünket. A hang, a kellemes vibráció, a viccessége a cuccnak, nem tudom. Akinek pedig 500-as Fiatja volt, az még sokkal-sokkal jobban szerette a gépét.






Weblap látogatottság számláló:

Mai: 6
Tegnapi: 21
Heti: 51
Havi: 36
Össz.: 41 274

Látogatottság növelés
Oldal: Fiat 500 Twinair
A legjobb autók - © 2008 - 2024 - joauto.hupont.hu

Az, hogy weboldal ingyen annyit jelent, hogy minden ingyenes és korlátlan: weboldal ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »